Uszkodzony zawór EGR – naprawiać czy usuwać?
On 18 kwietnia 2021 by Forum MławaSilnik Diesla i ekologia raczej nie idą ze sobą w parze. Emisja spalin oraz tlenków azotu występująca przy samochodach z tym silnikiem jest na znacznie wyższym poziomie niż w przypadku silników napędzanych benzyna czy „gazem”. Przez to właśnie powstał problem z tym całym zaworem EGR. Jego zadaniem jest tak zwane „dopalanie spalin”. Pelega to na ponownej cyrkulacji spalin. Są one wprowadzane do mieszanki paliwowo-powietrznej. Dzięki zaworowi EGR spaliny podlegają niejako procesowi recyklingu i wszyscy są szczęśliwi? Niestety nie koniecznie …
Przyczyny i objawy awarii zawory EGR
Niestety zawór EGR bywa awaryjny. Niestreszczana awaria tego zaworu jest jego zablokowanie spowodowane nagromadzeniem się osadu, sadzy, nagaru. Gdy już dojdzie to stanu krytycznego. Zawór może zablokować się w jednej z dwóch pozycji – otwartej oraz zamkniętej. Jednak zanim dojdzie do tak poważnej awarii. Silnik daje pewne przesłanki co do zbliżającego się problemu. Objawami, jakie zaobserwujesz będzie: spadek mocy silnika, wzrost spalania oraz nierówna praca silnika na niskich obrotach, oraz zwęszenie emisji spalin (w przypadku silników diesla widoczne ciemne spaliny).
Awaria zaworu EGR – pozycja otwarta
Zablokowanie zaworu EGR w pozycji otwartej poskutkuje pogłębieniem wcześniejszych problemów. Otwarta pozycja sprawia, że do mieszanki paliwowo-powietrznej ciągle wprowadzane są spaliny. Skutkuje to Bardzo wyraźnym spadkiem mocy silnika nieuniemożliwiającym właściwe korzystanie z samochodu. Jeśli problem zostanie zbagatelizowany w dalszej kolejności może dość do uszkodzeń kolejnych elementów układu spalania samochodu.
Awaria zaworu EGR – pozycja zamknięta
W tym przypadku sytuacja jest zgoła odmienna. Zamknięty zawór EGR nie doprowadza spalin do reakcji. Co za tym idzie. Silnik zyskuje na mocy wcześniejsze objawy spadu mocy oraz nierównej pracy silnika mogą ustąpić. Negatywnymi skutkami tej awarii jest wzrost emisji zanieczyszczeń w tym tlenków azotu.
Zaworu EGR – naprawiać, wycinać?
Wbrew pozorom pytanie dość ważne. Ten typ awarii zazwyczaj dotyka starsze samochody. W ich przypadku koszt naprawy może przekraczać 20%. Ponadto można być pewnym, że jak raz doszło do awarii tego zaworu. To problem się pojawi ponownie. Rozwiązaniem tego problemu jest usunięcie/zaślepienie zaworu. Jest to pozbycie się problemu na stałe. Jednak jest pewne, ale. Wycinanie zaworu EGR jest prawnie zakazane. Jednak w tym momencie w Polsce nie ma większej możliwości skontrolowania emisji spalin. Co sprawia, że powszechnym staje się usuwanie problematycznego zaworu. Taki jest stan na koniec 2020. W każdej chwili przepisy mogą zostać zaostrzone (w planach). Dając większe możliwości kontroli. Przez co wybór sprowadza się do decyzyjni:
- Czy zapłacisz więcej i jesteś zgodny z przepisami (ryzykując kolejne awarie).
- Czy płacisz mniej i nie jesteś zgodny z przepisami (ryzykujesz tym, że kontrole oraz przepisy mogą zostać zaostrzone).
Najnowsze komentarze